Find the latest bookmaker offers available across all uk gambling sites www.bets.zone Read the reviews and compare sites to quickly discover the perfect account for you.
21-11-2018
Home / Lifestyle / Diet & Health / Ce este Anxietatea
anxietate_1

Ce este Anxietatea

Prin termenul de anxietate înțelegem o serie de modificări care au loc în organismul nostru, în modul nostru de gândire şi în comportament. Aceste modificări sunt menite să ne ajute să facem faţă ameninţărilor sau pericolelor, mai ales în situațiile în care trebuie să reacţionăm rapid pentru a ne apăra.
Gândiţi-vă la următoarea situaţie: “Sunteţi pe trecerea de pietoni şi traversaţi o stradă aglomerată. Brusc observaţi un camion care nu încetineşte şi probabil nu va opri.” Imediat, în mod automat, creierul dumneavoastră percepe pericolul și declanșează (pe cale neurovegetativă și neuroendocrină) o cascadă de modificări în întreg organismul:

ritmul cardiac se accelerează şi tensiunea arterială creşte
se intensifică procesul de coagulare a sângelui pregătind organismul pentru posibile leziuni
transpiraţia creşte pentru a menţine o temperatură scăzută a corpului
sângele este trimis spre muşchi, care se tensionează fiind pregătiţi pentru acţiune
digestia se reduce, salivaţia descreşte
ritmul respiraţiei crește, nările şi căile respiratorii se dilată pentru a permite pătrunderea mai rapidă a aerului
ficatul eliberează glucoză pentru a furniza rapid energie
musculatura sfincteriană se contractă pentru a închide orificiul vezical şi cel anal
activitatea sistemului imunitar scade, favorizând canalizarea energiei pentru un răspuns imediat al corpului
Datorită acestor modificări sunteţi capabil să alergaţi foarte repede spre trotuar şi să evitaţi astfel să fiţi loviţi de camion. Aşa cum puteţi constata, această serie de modificări în organism, cunoscute ca răspunsul de “fugă sau luptă”, sunt responsabile pentru numeroasele sentimente şi gânduri pe care le percepeţi când sunteţi anxios.

Cum se manifestă anxietatea?

În momentul în care sunteţi anxios, resimţiţi o serie de modificări:

la nivel cognitiv: îngrijorare, preocupări intense;
la nivel emoţional: teamă, nelinişte, iritabilitate;
la nivel fiziologic: tremurături, agitaţie, tensiune musculară, transpiraţie, respiraţie scurtă şi rapidă, palpitaţii, mâini reci şi umede, gură uscată, puseuri de căldură sau fiori reci, stare de rău, greaţă, senzaţie de gol în stomac, insomnie;
la nivel comportamental: evaziune, evitare, fugă, procrastinare.
Reacţia de “fugă sau luptă” este utilă pe termen scurt, în special atunci când pericolul poate fi evitat prin efort fizic. Pe termen lung însă, ea nu este utilă şi în mod cert este puţin utilă în majoritatea situaţiilor stresante din viaţa de zi cu zi – nu puteţi recurge la lupta fizică atunci când șeful vă ameninţă, nu puteţi utiliza fuga pentru a traversa o stradă cu un trafic foarte intens.

În trecutul îndepărtat omul se confrunta mai ales cu pericole fizice, pentru care reacţia de fugă sau luptă era utilă în majoritatea situaţiilor. În prezent, datorită progresului societăţii şi al ştiinţei, omul se confruntă cu situaţii complexe, de rezolvare de probleme intelectuale, pentru care reacţia de fugă sau de luptă este mai puţin eficientă, fiind necesară învăţarea unor strategii alternative de adaptare (la nivelul gândurilor, emoţiilor şi comportamentelor).

Check Also

epidurala

Ce este epidurala?

“Epidurala” este un tip de anestezie fiind  cea mai frecvent intalnita metoda de ameliorare a ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *